Doorgaan naar hoofdcontent

Een broodmandje volgens Singer


Een brood- of fruitmandje maken uit “Het Grote Singer Naaiboek”
Voor het naaiclubke maken we snel snel projecten en deze keer was het aan mij om een projectje uit te werken. Een broodmandje werd het dus, ideaal voor Moederdag !
De beschrijving die ik maakte wil ik graag met jullie delen.


Wat heb je nodig?

2 x stof (42cm op 42cm): best wat steviger katoen

4 x stevige vlieseline of plastic of een restje placemat (20cm x 10xm)

1 x plastic/placement of karton (!dan kan het niet in de was) van 20cm x 20 cm

Voor de lintjes? Ofwel 5cm x 160cm stof/biaslint ofwel 8x (5cm x 20cm)


Aan de slag

1) teken op 1 stuk katoen een vierkant van 20cm op 20cm. 

Leg het stuk plastic placement of karton in het midden en meet langs de 4 zijden ongeveer 11cm. 

 

Teken dan met krijt of een restje zeep de kader aan de verkeerde zijde van de stof.


2) strijk de vlieseline rond het getekende kader aan de vier zijden.  Ik gebruikte een restje dat ik gebruikte om een boekentasje te verstevigen.

Is het niet stevig genoeg, dan kan je er steeds een stukje placemat aan toevoegen. (4 x 20cm x 10cm)


3) de lintjes

Iedereen heeft zowat zijn methode, maar ik doe het zo.

Eerst strijk je het over de lengte in twee


Vervolgens open je het weer en plooi je beide lange zijden naar het midden.  Door de mooi gestreken vouw, kan je dit makkelijk vinden.


Vergeet aan het uiteinde, de hoekjes niet naar binnen te plooien.


Plooi dan volledig dubbel.  Je hebt dus eigenlijk de breedte van je lintje nu gedeeld door 4.  Strijk nog eens goed.


En dan nu stikken. Probeer zo dicht mogelijk bij opening te stikken.





4) leg de lintjes op de goed kant van de stof.  Zorg ervoor dat het langste gedeelte op de stof ligt en ongeveer 1cm lintje naar buiten piept.  Dit is de kant van het lintje dat we niet mooi afwerkten. 


Leg goede kant op goede kant.  Dus nu liggen de averechtse kanten aan de buitenkant en de lintjes liggen er tussen.




Stik rondom op 1cm maar laat 1 zijde open voor 20cm.  Die 20cm bevindt zich in het midden van de zijde.  Dus 10cm stik je vast.  20cm laat je open en je stikt nog eens 10cm vast aan één zijde.


Knip de 4 hoekjes af. 





5) keren en afwerken

Keer het mandje. Nu liggen de goede stoffen en de lintjes naar buiten.

Zorg dat de hoekjes mooi zijn.

Stik dan de 3 zijden door die reeds gesloten zijn over de hele breedte van het mandje.


Stop vervolgens de placemat/het karton door de opening die nog niet doorstikt werd.








Schuif de placemat/het karton mooi op zijn plaats, zodat hij midden in het mandje komt te liggen.

Klopt het niet helemaal, knip de placemat dan wat bij.

Stik vervolgens de laatste zijde door.


Sluit de laatste zijde met de hand (niet mijn specialiteit) of met de naaimachine.




6) Strikken maar en vullen



Nu nog enkel lekkere pistoletjes gaan halen bij de bakker


En dan hebben we gemaakt in ons clubke... allé enkele ervan toch!
Het was weer gezellig: babbelend stikken ;-)
Liefs Mum






Reacties

  1. Wij gebruiken hier niet dagelijks een broodmandje ... maar als dat wel zo is, dan is het zo eentje ! Wel gekocht, maar nu dus redenen genoeg om er ook eens zelf eentje te maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke mandjes! Leuk idee voor een brunch. Je hebt er alvast een volger bij. Liefs Alice

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ook leuk om te lezen....

Turorial :,Hoe maak je nu een rimpelrokje? Een tutorial volgens moi.

Dit stofje ( Tulips Dutch Love van Hamburger Liebe  ) gebruikte ik reeds voor een jurkje voor de grote zus. Met een restje stof kan je vanalles maken maar ook een rokje. Hieronder beschrijf ik hoe ik een rimpelrokje maak, op mijn manier, maar je kan ook eindeloos variëren met plooitjes, paspel, zakjes,  ... Hoe beginnen we eraan? Je neemt een stuk stof over de volledige stofbreedte.  Voor Frauke van 5 die een taillebreedte van 58cm heeft (een bol buikje dus) en heupjes van 60cm neem ik een tailleband van 70cm (dit is dus 68cm + 2cm naadwaarde), een rekelastiek van 1cm breed en 60cm (58 cm + 2cm naafwaarde) en een strook stof van 150cm/110cm (minder rimpels) op een hoogte van 35cm ( 31cm + 2 cm naadwaarde + 2 cm zoom). Deze maten zitten haar perfect, maar elk buikje is anders, dus hier dient waarschijnlijk wat aan aangepast worden afhankelijk van de maten van jouw kind. Klaar, alles geknipt? Start! 1) overlock alle 3 de delen 2) Rimpel de voering en d

een Joan voor twee lieve juffen

Het eerste juffen geschenk is klaar. Ik koos resoluut voor de Joan tas van  elisanna  &     Fynn .  Ook al heb ik het boek, toch vond ik deze tas ook zeker de moeite waard! Je kan het gratis patroon hier terugvinden. Het is een ruime tas met zakjes en vakjes die je kan vol proppen. Verbazingwekkend snel in elkaar ook! Dus een toppertje. Als versteviging dien je H640 te gebruiken.  Als iemand een goedkoop adresjes hiervoor weet, let me know. de binnenstof komt van Liesellove Ons oudste heeft twee juffen, dus twee tassen in een bijpassend stofje.  De ene juf is al wat frivoler dan de andere.    De tassen zijn ideaal voor het strand, boodschappen, het school en ze zou zelf als verzorgingstas kunnen dienen, vind ik.  Multifunctioneel dus! Het enige dat ik toevoegde aan het patroon is een Kamsnap zodat ze toe kan, maar het patroon biedt ook een variant die je kan sluiten met een trekkoord.  De stoffen komen van Dekkers stoffen en zijn voornameli

Tutorial Hoe maak je een tas?

Een workshop bij het naaiclubke vroeg om een tutorial.  Toen hij af was, dacht ik " Nou die kan ik dan even goed delen". Want een leuke tas, kan je wel altijd gebruiken.  Voorbereiding : Knip je patroondelen o.b.v. de volgende afmetingen. Tas 1 (brommertjes): ·         Buitenstof: 2 x (43cm x 31 cm) ·         Voering: 2 x (43cm x 31 cm) ·         Tassenband: 2 x 36 cm Tas 2 (groenten: ·         Buitenstof: deel 1: 2 x 41 cm x 29 cm               deel 2: 2 x 41cm x 9 cm ·         Voering: 2 x 41 cm x 37cm ·         Tassenband: 2 x 50 cm Tas 3 (vogels): ·         Buitenstof: deel 1: 2 x 35cm x 12cm deel 2: 2 x 35cm x 25 cm ·         Voering: 2 x 35cm x 35 cm ·         Handvat: 2 x 32cm x 9cm Aan de slag Je stikt op persvoetbreedte of op 1cm tenzij anders wordt vermeld. Als je buitenzak uit twee delen bestaat, stik je beide zijden eerst aan elkaar (goede kant op goede kant). Leg dan de twee delen van de buitentas